Muutamia vuosia sitten kävin läpi hiippakuntamme kaikkien kirkkojen alttaritaulujen aiheet, kun käsillä oli tiedot kootusti antava kirja. Useimmin kuvattiin ristiinnaulitsemista, mikä tietenkin on mitä ymmärrettävintä. Miltei yhtä paljon on kuitenkin niitä tauluja, joiden aihe on kirkastusvuori.

Tämä kappeli on Kristuksen kirkastumisen sekä pyhittäjien Sergei ja Herman Valamolaisen nimikko. Sellaisena se muistuttaa jatkuvasti, koko ajan ja joka päivä kahdesta olennaisesta asiasta. Toisaalta siitä, että Kristus on meidän pelastuksemme perusta ja toisaalta siitä, mitä Jumalan pelastusteko Kristuksessa tuottaa. Kristus on meidän esikuvamme ja pyhiksi tunnistetut ihmiset ovat meille esimerkkejä siitä, mitä armo saa aikaan.

Täällä kohtaavat vanhan kristikunnan läntinen ja itäinen perinne. Ne kohtaavat tänään, kun me olemme yhdessä kokoontuneet vihkimään tämän kappelin; ne kohtaavat, kun täällä vastedes rukoillaan ja veisataan, luetaan ja kuullaan Jumalan sanaa tai toimitetaan pyhiä sakramentteja. Perinteet kohtaavat myös siinä, mitä me näemme: ikoneissa ja kappelin esineistössä, joka jo aiemmin on palvellut jumalanpalveluskäytössä.

Tuhat ensimmäistä Herran vuotta kirkko olikin yksi. Vaikka lähes toiset tuhat vuotta uhkasikin kulua sillä tavoin, että me olisimme korostaneet eroja, alleviivanneet omaa oikeassa olemistamme ja arvostelleet toisia kristittyjä, me olemme alkaneet nähdä toisin, ajatella toisin ja käyttäytyä toisin. Ehkä sitä voisi kuvata Kristuksen kirkastumiseksi, yhteisen ytimen korostumiseksi?

Yhteistä on myös se, minkä me äsken kuulimme vanhan ja uuden liiton hurskaitten suulla. Toisaalta ikävä Herran huoneeseen, joka on kuin pesä pääskyselle ja toisaalta tietoisuus siitä, että me kaikkinemme olemme ihmisistä rakentuva kirkko. Me kaipaamme ja rakennamme kirkkoja ja kappeleita, meidän sielumme ja ruumiimme eivät tule toimeen ilman keskittymisen ja lepäämisen tiloja. Ja me tiedämme ja koemme, ettei siinä ole kaikki, vaan että kristitty elää maailmassa, vaikkei maailmasta eläkään. Liturgia ja liturgia liturgian jälkeen kuuluvat yhteen, liturgiassa liturgian jälkeen Kristuksen kirkkautta kannetaan maailmaan – vaikkapa ja juuri tästä Kristuksen kirkastumisen kappelista.