Kolumni Maaseudun Tulevaisuudessa 19.4.2019

Tänäkin vuonna jäin tuumimaan, miksi ylös­nousemuskuvia on niin vähän ja ristiinnaulitsemista kuvaavia niin paljon. Itse asiassa tiedän kyllä vastauksen. Se on hyvin yksinkertainen.

Ristinkuolema oli silminnähtävä, ylösnousemus ei. Miten ihminen kuolee, sen me tiedämme. Miten hän voittaa kuoleman, sitä me emme tiedä.

Olin tämän paaston aikana Ranskassa ihan niillä nurkilla, mutten kuitenkaan päässyt katsomaan Matthias Grünewaldin kuuluisaa Isenheimin alttaria. Olen sen kuitenkin kauan sitten nähnyt.

Siinä tappio on täydellinen. Grünewald ei jätä mitään selittämisen varaa. Ristiinnaulittu on rujoin mahdollinen. Kurjuus on alittamaton.

Alttarirakennelmaan kuuluu kuitenkin myös ylösnousemus. Se ei ole yhtä tunnettu eikä yhtä koskettava. Meissä ei ole sille samaa kaikupohjaa – meillä kun ei ole kokemusta siitä, miten ihminen nousee ylös.

Kun näin on, me turvaudumme symboleihin ja rinnastuksiin. Ylösnousemus on kuin kevät, kuin kuoriutuminen, kuin linnunpoika, kuin kukkaan puhkeaminen.

Uskottavimmin ja ihastuttavimmin ylösnousemusta kuvaa Leonard Typön pääsiäisvirsi 105. Siinä ”aurinkomme ylösnousee”, ja mielikuvat ja kielikuvat alkavat tanssia.

Virsi viis veisaa realismista ja ylittää sen kepeästi. Mikä ylösnousemukseen paremmin sopisikaan kuin surrealismi.

Kiurut laulavat puissa. Lounatuuli puhaltaa Edomista. Tyven ilma virtailee, kaiken lisäksi Jeesuksesta. Toukomettiset laulavat sulaneilla sydämillä ja valkoruusut aukeavat.

Ristin ja pelastuksen pääsiäinen, kuvattava ja vain vertauskuvin kuvattava, kuuluvat yhteen. Inhimillisyys on alitettava, jotta sen rajat olisivat ylitettävissä. Kristuksen on hävittävä kuin me tai pahemmin kuin me koskaan, jotta me voisimme voittaa hänen kanssaan.

Ristin ja pelastuksen pääsiäinen on samanlainen pari kuin realismi ja toivo. Silkat toivottomat tosiasiat kukistaisivat meidät, todellisuuden kieltävä toivoskelu leijuisi ilmassa eikä meitä auttaisi.

Siksi on parasta mennä kirkkoon sekä pitkäperjantaina että pääsiäisenä. Nähdä ja kuulla sekä ja että.